Processer
Planlægning og styring af et byggeprojekt
Her behandles de generelle processer for planlægning og styring af et byggeprojekt, herunder tid, penge og jua.
Specifikt handler det om tidsplanlægning, budgettering og aftaleforhold.
Budget
Det strukturelle princip er baseret på Ydelsesbeskrivelse for BYGHERRERÅDGIVNING 2019 og Vejledning til Ydelsesbeskrivelse for BYGHERRERÅDGIVNING 2019 (se vejledningen side 14 – 15).
Strukturen består af 2 hovedelementer med underelementer:
- Den Økonomiske Ramme (udførelse + projektering)
- Det Samlede Budget (den økonomiske ramme + omkostninger)
Budget (historisk)
Strukturen er baseret på erfaringer og er blevet til en almindeling anvendt struktur. Strukturen består af 3 hovedelementer: Grundudgifter, Håndværkerudgifter og Omkostninger.
Tilsammen udgør disse det samlede budget.
Værdien af hver delelement er baseret på følgende antagelser:
- grundudgifter udgør 10%
- håndværkerudgifter udgør 70 %
- omkostninger udgør 20 %
Herefter det samlede budget på 100 %.